„ЛЕВИАТАН НА ЗВЯГИНЦЕВ СРЕЩУ ЛЕВИАТАН НА ХОБС”

Най-дългият, объркан и скучен анализ на филма „Левиатан”2014 (досега)
Петър Айолов, февруари 2015

УВОД- „НОВИЯТ ЗВЯГИНЦЕВ”
Във филмите на Андрей Звягинцев нищо не е случайно.Всяка реплика , всяко действие,всеки кадър работят заедно в едно цяло. Филмите му не са сбор от „красиви кадри”, а дяволски построени загадки, които надникват зад красотата. Във филмите си, Звягинцев сякаш колебливо и плахо се движи от почти пълната абстракция и откъснатост на „Завръщане”, през мултикултурната смесица на „Изгнание” до „Елена” и темата за класовото разделение и моралния вакуум в Русия . След като бавно и внимателно е стигнал до съвременната руска действителност, Звягинцев изненадва всички с този почти публицистичен филм с проста морална история . „Левиатан” е най-голямата загадка досега, но и най-руският филм на Звягинцев. Може би не е изненада, че филмът предизвиква толкова негативни отзиви в родината си и толкова положителен отзвук на запад, но в бъдеще спокойно можем да очакваме и обратен ефект. Както пишат някои от руските блогъри: „на запад още не са го разбрали”. Тук трябва да направим една много важна забележка: Филмът е руски и в него се говори на руски език. Всяко тълкуване на филма по английските субтитри или на какъвто и да е друг език е невъзможно. (за пример давам думата “грех”, преведена на английски като “harm”)

Един от най-силните руски коментари е на Алексей Медведев във Фейсбук, цитиран в интернет като един от “20 текстов о «Левиафане», которые надо прочитать”. Ето част от него:
“Левиатан това е филм за това ,че трябва да се вярва в бога и да се ходи на църква, при добър свещеник и поне веднъж в седмицата на изповед и причастие. Иначе вашия живот ще се превърне в хаос и в най-важния момент няма да ви достигната сили и съюзници, за да се противопоставите злото, без значение какво е то. Как може да се заснеме толкова талантлив филм с толкова праволинеен морал, това е загадка. Замаскирането на този морализъм е възможно само чрез предлагането на зрителя на един втори план с най-съблазнителната примамка: Идеята, че Тhis is not your fault– властта е прогнила, църквата лицемерна и така повече не може да се живее. Звягинцев се оказа не само интуитивно талантлив, което не е новост, но и дяволски хитър режисьор.”
Аз намирам коментара за много точен и тъй като не мога се изразявам толкова ясно и кратко като Алексей, ще опиша всичко това с много думи. Тезата, която ще се опитам да докажа е, че филмът работи поне на два фронта. В основата си филмът изгражда просто и ясно православно послание и политическа пропаганда за новата руска държава, а на втори план едно просто и ясно популистко послание за про-западна анти-Путин пропаганда. За маскировка, двете послания са оплетени в една мрежа от библейски притчи, християнски символи и политически внушения. Дали вторият план иронизира първия или обратното е сложен въпрос. Явно e, че “на запад” вторият план надделява и филмът се възприема само като критика против властта, църквата и упадъка в обществото. Ню Йорк Таймс, Гардиън и Ивнинг Стандарт пишат само за портрета на Путин на стената, феодалната система на Русия и появяването на Пуси Райът по телевизията в един кадър.

Филмът е “брандиран” като “анти-Путин” и толкова! (През 2010г. излезе книгата на Никълъс Кар The Shallows: What the Internet Is Doing to Our Brain, която обяснява подобно “плиткоумие”.) За мен толкова елементарно тълкуване е обидно за Звягинцев и аз вярвам, че той наистина е лукав гений и си играе с нас по много по-сложен план. Ако някой си мисли, че Андрей Звягинцев просто ще окачи на стената портрет на Путин за да изобличи корумпираната съветска власт, значи е леко тъп. (което не е новост за Ню Йорк Таймс) Никой от опитните журналисти в Ню Йорк и Лондон не си е направил труда да провери,( или още по-лошо, направил си е труда и е казал половината истина) чe кадъра на телевизора с надписа “Free Pussy Riot!” е написан от убиец на две жени с кръвта на жертвите, за да заблуди полицията в град Казан през 2012г. Звягинцев направи американците и руснаците на глупаци и май и мене също, но да видим.

Едно е ясно , че Звягинцев не е вече „новият Тарковски” и с новия си филм, по скоро продължава „чернуха” традицията на Алексей Балабанов, още повече, че в „Левиатан” в главната роля е Алексей Сребряков от „Груз 200”на Балабанов. След този филм Звягинцев вече е себе си и не може да бъде сравняван с никой. Днес Андрей Звягинцев е голямото име в киното. Големият въпрос е: какъв ще бъде следващият му филм?
Все пак да отделим, няколко (или няколкостотин) думи за „Левиатан” въпреки, че няма голям шанс да разплетем загадката толкова бързо. В първата част ще стане въпрос за анонса и очакванията за филма, във втората за структурата, а на финала ще завършим със заключение и няколко празни приказки за киното, както в началото.

ФИЛМОВ АНОНС: „КИЛДОЗЕР В КИРОВСК”


Филмът „Левиатан” поднася една сякаш режисирана поредица от изненади и то още преди премиерата си. По думите на Звягинцев филмът е вдъхновен от историята на Марвин Хиймайър, който разрушава с модифициран булдозер (известен като” Килдозер”) няколко сгради в град Гранби , Колорадо, като акт на отмъщение към градските власти, които по негово мнение го ощетяват в сделка с недвижим имот. Звягинцев свързва историята на Хиймайър с немският роман от 19-ти век „Майкъл Колхаас” в който разгневен благородник, отмъщава жестоко на местните власти, които конфискуват конете му. Очакванията са за класически филм за човек разочарован от системата, който взима правосъдието в свои ръце. Това е типичната американска история още от „Имало едно време на запад”, през „Смъртоносно желание” , „Непростимо” и смело напред в бъдещето, където американските герои самоволно влизат в ролята на закона и възстановяват справедливостта. Отмъщението е движеща сила в американското кино и правото на отмъщението е дадено сякаш не само от Бог, но и от природата. Достатъчно е да си спомним, татуировките с текстове от Стария завет върху ръцете на Робърт де Ниро в „Нос Страх”. Америка е страната на отмъщението и това показва и оставената предсмъртният запис от Оскар Хиймайър, в която той казва: ” Господ ме е създал за тази работа. Мисля,ч е Господ ме е благословил да направя тази машина, да я карам, и да свърша това което трябва. Господ иска да го направя. Това е мой дълг. Аз ще нося кръст с мен и ще го нося в името на Бог.”
За да не бъдем обявени за русофили, тук трябва да кажем нещо лошо и за Русия, а то има какво. За вдъхновение на филма служи и една локална история от град Кировск, в който е сниман „Левиатан”.През 2009г. местният бизнесмен Иван Анкушев влиза в кабинета на кмета Иля Келманзон и застрелва с пистолет ТТ него и заместникът му след, което се самоубива. Причината са неуредени дела за наемите на държаните от него магазини. В предсмъртното си писмо пише: „Няма надежда за справедлив съд няма. Администрацията ми дължеше 4 милиона рубли. Вие ме унищожихте.”
Както се вижда и в Русия хората отмъщават , но тук Бог няма участие. За разлика от Хиймайър, Анушев не действа по заръка от Бог. Трябва да се отбележи, че Оскар Хиймайър е бил напълно здрав заварчик, а Иван Анкушев фалирал собственик на магазини в депресия, с диабет и чернодробна цироза в последен стадий.Това са двете истории за отмъщение, които вдъхновяват Звягинцев. В началото той казва, че иска да снима в САЩ, но е ясно, (поне за мен) че след като научава за трагедията в Кировск, решава друго.

Освен историите от новините обаче, във филма има и поне две истории от Библията. Това са историите на Йов и на цар Ахав и лозето на Навутей. Йов е вярващ, богат и щастлив човек, заради който Йехова и Сатаната (или ha-satan, „обвинителят”) се хващат на бас. Сатаната твърди, че ако му отнеме всичко и го накара да страда, той ще се прекърши и ще прокълне Бог. Вместо бог,Йов проклина деня в който се е родил и не предава вярата си в Бог, въпреки увещанията на жена си. Йов, обаче, иска обяснение и Бог му се явява в образа на ураган. Разбира се, Бог не дава обяснение на Йов и го пита :”Къде беше ти, когато аз създадох света?” и му разказва за двата звяра Левиатан и Бехемот, които той трябва да контролира. Йов разбира, че неговите проблеми са нищо в сравнение с делата на Бога и посипва главата си с пепел. Бог му връща всичко, което Сатаната му е взел и Йов живее до 140 години.Вирджиния Улф пише в дневника си: “Вчера прочетох Книгата на Йов и не мисля, че Бог е излязъл добре в нея”.

В анонса на последно място като вдъхновение за филма се споменава и едноименната книга на Томас Хобс от 17 век. написана по времето на гражданската война в Англия, тя е ясна и проста теория на властта и силата на държавата. Държавата е социален договор в противовес на „законите на природата”, които Хобс описва като хаос или „война на всеки срещу всеки”. Единствено държавата с единно и суверенно управление, може да гарантира единство и защита на населението обединено чрез социален контракт. Хората отстъпват всичките си права и имущество на суверена, който е душата на държавата. На корицата на книгата е изобразен гигант с меч, чието тяло е съставено от телата на стотици малки хора. Хобс вярва,че вместо стремеж към „summum bonum” или най-голямото добро, човечеството трябва да насочи усилията си към разпознаването на “summum malum” или най-голямото зло и да го избегне. Левиатан е държавната машина, която е тиранична и тоталитарна, но е единственото спасение от по-ужасния звяр Бегемот- или крайното зло на гражданската война. Бегемот е втората книга на Хобс за братоубийствената война в Англия. Според Томас Хобс, дори и войната да не е с оръжие, ако хората нямат вяра в държавните институции и един в друг, тогава всеки живее в постоянен страх от другия и това е състояние на война.
Така. Това е само в анонса на филма. След като знаем, че ще гледаме филм на Звягинцев вдъхновен от Килдозер, Майкъл Колхаас, Йов, Ахав и Томас Хобс , с участието на главния герой от „Груз 200” и със същия продуцент какво би трябвало да очакваме. Аз лично очаквах типичния филм за Килдозер отмъстител срещу корумпираната руска държава. За моя изненада това го нямаше, колкото и да чаках до последната минута главния герой да избяга от затвора и да открадне булдозера който разруши къщата му, за да отмъсти на всички. Явно съм гледал прекалено много американски филми. В „Левиатан” няма Килдозер, но има библейско чудовище.
След такъв анонс всичко изглежда ясно и филмът сякаш е предвидим.(поне така си мислех аз, наивният)

СТРУКТУРА НА ФИЛМА „ ДИЛЕМАТА НА КМЕТА”

За анализ на структурата ще използвам една класическа схема по модел на Майкъл Хауг с уточнението, че това е чисто и просто само един модел за ориентация в конструкцията на разказа. Със сигурност към филма могат да се приложат и много други схеми, което би било само от полза за разбирането му. Относно „Дилемата на кмета” това е мой избор за кмета Вадим, като основна движеща сила на филма. Този анализ има за цел да проследи промяната в волята за власт, която имат героите във всеки момент. Ако кметът беше решил да изплати земята на Николай според неговите изисквания, то нямаше да има драма. Кметът избира друго, той е „лицето на властта” и иска всички да видят ясно това грозно лице. Това е неговият избор. За пояснение ще уточня, че исканите от Николай и адвокатът му Димитър пари за земята му са 3 500 000рубли, които са равни на около 100 000$. (или вече по-малко) Това са дребни пари за кмета, само джиповете му струват повече. Тук въпросът не е за пари, а за демонстрация на сила. Това не е силата на Вадим, а силата на държавата. Силата която доминира над морала. Силата на Левиатан.Към този епизод ще се върнем с подробности, когато стигнем до там.
Според Робърт Макий във филмите за разлика от живота не може да има нищо случайно, а това важи със двойна степен за филмите на Звягинцев. Преученият Аристотел пък ни учи че всяка история има начало, среда и край. Да започнем от началото, с особено внимание към всеки детайл.( Едно важно уточнение: Няма да уточнявам къде се пие водка и кога и кой е пиян. Не вярвам, че водката е толкова важен елемент във филма, а в същото време съм почитател на алкохола и не дискриминирам хората по пиянство. “Във виното е истината”.)

1. ПЪРВА ЧАСТ – SET UP- „КЪЩАТА НА БРЕГА”

Филмът започва с кадри на природата в околностите на града и останки от човешки конструкции,като лодки и мостици, които наподобяват на скелети.
В природата няма закони. Природата не е красива. Красива е ако я гледаш на филм. Природния закон е хаос и промяна. В природата човек има право да прави каквото си иска и само по-голяма сила може да го спре. Всяка човешка система , рано или късно губи своята сила и природата я разрушава. Дори и Държавата е временно образувание, когато Левиатан умре идва хаосът. За Томас Хобс Левиатан е „смъртен бог” на „гордите хора”. Левиатан е цивилизацията, а знаците на цивилизацията в борбата и с природната стихия, са разружените мостици и кораби. В един от кадрите с морето, в далечината светва два пъти фар. Природата неумолимо поглъща всеки човешки смисъл, идея,достижение, паметник…, но надежда има, защото хората изграждат всичко наново и най често повтаряйки същите грешки. “Фарът на надеждата” работи.
Николай излиза от къщата си и кара по моста към града.Той отива до гарата да вземе своя приятел Димитър, който е адвокат, за да го представлява в дело срещу общината за отчуждаване на земята му. Къщата на Николай е извън града, извън цивилизацията, по близо до природата. Мостът го свързва с пътната система, преди да има мост са плавали с лодки, както се вижда по-късно на снимката, която показва на Димитър.
Силата е у Николай, той е на своя земя. Неговите деди са създали това място. Силата му е в земята.

HOOK – „ВЛАСТТА Е КОРУМПИРАНА”


Двамата с Димитър спират до патрул на пътната полиция. Единият полицай се оказва Паша, приятел на Николай. Паша иска като услуга, Николай да поправи отново колата на негов шеф Степанич, който после ще ги почерпи. Николай е ядосан на полицая, който иска услуги от позиция на властта, вместо да си купи нова кола с подкупите, които взима.Димитър и Николай се шегуват за пословичната корупция на пътната полиция. Николай приема корупцията на полицията като нещо нормално.
Николай е извън системата на корумпираната власт. Той е честен механик.

MINI CRISIS – VISIBLE DESIRE REVEALED- „КМЕТЪТ Е ПРЕСТЪПНИК И ТРЯБВА ДА СЕ СМАЧКА”

Димитър, който е „опитен” адвокат от Москва, е донесъл папка с документи за престъпленията на кмета на града, който иска да отчужди земята на Николай. Димитър е сигурен, че ще загубят делото, но с помощта на папката могат да хванат кмета за яйцата ( „фаберже”) и с леко извиване да го накарат да си плати. Николай е разгневен и се чуди как хората още не са линчували кмета, след като всички знаят какво е правил, и защо не го арестуват „онези в Москва” след като го имат и на документ. Дима обяснява, че така действа системата и в Москва имат такива документи срещу всички. Това е начина да ги управляваш,. Много е просто, когато станеш излишен, изхвърчаш. И на кмета един ден ще му дойде времето.
Николай е възмутен. Справедливостта трябва да възтържествува. Защо никой не прави нищо срещу кметът престъпник ? На него не му харесва, че Дима, „новобранецът” от казармата, го командва. Дима отстъпва. Николай е бащата, мъжът и собственикът. Силата е в него и той не се притеснява да изнудва кмета ако трябва. От друга страна Коля се притеснява да откаже на Степанич безплатна поправка на колата. Той негодува срещу кмета, но сякаш чака някой друг, „някой в Москва” да направи нещо. Николай се чувства силен, но не разбира новата система на власт. Николай губи своята сила.

2.ВТОРА ЧАСТ- NEW SITUATION- „ ВСЯКА ВЛАСТ Е ОТ БОГА”

След автоматизирана пледоария на местната съдийка, Коля губи делото срещу общината. Въпреки, че Дима го е предрекъл, Коля е бесен, защото това убива и последната му вяра в правосъдието. Коля е убеден,ч е кметът иска земята му за себе си. Земята на баща му и дядо му. Той показва на Дима снимка от 1929г, на която още няма мост.
Николай е бесен. Това е лично, кметът иска да вземе това , което е изградил с ръцете си, и то най-вероятно за себе си. Николай изглежда сякаш е готов да се изправи срещу кмета.

DILEMMA- “ КАКВО Е УГОДНО НА БОГА?”


Кметът Вадим е на гости на местния владика и изглежда разтревожен. Владиката го успокоява с думите, че докато делата му са угодни на Бога, няма от какво да се притеснява. На въпроса на кмета, дали са угодни, владиката след колебание отговаря утвърдително. Всяка власт е от Бога.Двамата пият водка на фона на стенопис на Тайната вечеря. Тук за първи път се въвежда мотивът за Христос.
Вадим е разколебан , има сериозни проблеми.Владиката е силен и спокоен човек и му дава сила да продължи.

CHANGE OF PLANS- DESIRE BECOMES PLAN- “ ОСТАВАМ ТУК,НЯМА ДА ОТИДА В МОСКВА”

Коля е примирен с идеята,че така или иначе ще загуби земята си и дори е съгласен да стане пътен полицай като Паша. Дима е разочарован от него и му казва, че трябва да се бори. Дима предлага на семейството да дойдат при него в Москва. В този момент Вадим обнадежден от думите на владиката идва да демонстрира властта си: „Властта, Коля трябва да се познава лично, в лице. Ти никога си нямал и няма да имаш никакви права.” Тук и Вадим и Коля са доста разколебани в действията си. Коля реагира доста спокойно, за характера си, а Вадим лесно се оставя да бъде убеден от думите на Дима и особено от името на Иван Костров от „комитета” в Москва.
Коля е взел пушка в ръка за да изгони кмета, но не излиза навън. Той е разколебан и се оставя Дима да му вземе лесно оръжието. Коля не е готов за война. Той е решил да остане тук и да не ходи в Москва. Това е земята на дедите му и той остава на всяка цена. Дима е обнадежден, че с името на Иван Костров, ще може да изнуди Вадим.
Вадим и Коля са слаби. И двамата не са готови да се противопоставят един на друг лице в лице. Силата е в Дима, той заплашва Вадим и взима пушката от коля. Той е мъжът.

3.ТРЕТА ЧАСТ-PROGRESS OF PLAN- „ С ПАПКА И С ПУШКА”

След като безуспешно се опитват да подадат жалба срещу Вадим в полицията, Коля избухва и е арестуван.Лилия търси безуспешно помощ от приятелите му полицаи.
Лилия чувства , че мъжът й е безсилен да промени съдбата си.

REACTION TO DILEMMA- „ ДО КЪДЕ СТИГА ВЛАСТТА НА КМЕТА?”

Дима отива при Вадим, който го посреща с усмивка заради това, че Коля е арестуван, но променя мнението си след като отваря папката с документи срещу него и отново чува името на Иван Костров. Дима иска от кмета да върне земята на Коля и Вадим отговаря, че това е невъзможно. Дима е учуден, че има невъзможни неща за кмета и иска 3,5 милиона рубли като компенсация. Кметът е съгласен . На въпроса дали вярва в Бог, Дима отговаря, че е адвокат и вярва във факти. Вадим казва: „Отбелязано.” От стената ги гледа портрета на младия Путин.
Дима побеждава във битката с Вадим, но Вадим има скрито преимущество. Дима се бори не за земята на Коля, а просто за пари. Дима няма кауза, няма вяра, той е просто „ съдебен плъх”. Вадим има тайно оръжие за което не знаем. Засега обаче, Дима е победител, но с помощта на името Иван Костров. Москва има сякаш магическа власт над Вадим и местните органи.
Дима е алфа мъжкарят, силата е в него. Лилия чувства това и е привлечена, тя търси опора. Двамата спят заедно в хотела на Дима. Коля е освободен по заръка на Вадим, който е притеснен и събира съдийката, прокурорката и шефа на полицията за да решат какво да правят. Цялата власт в града е под опасност. Рома, синът на Коля, пие бира в разрушената стара църква. Връща се в къщи и баща му казва, че Дима днес Дима е извършил велико дело. Всички заедно се смеят.
Коля е борец за справедливост само на думи. Той отдавна се е примирил с корумпираната система. Изнудването на кмета го устройва, щом ще получи това, което иска. А именно парите. Каузата на Коля е земята на дедите му и той вече няма кауза. Коля губи силата си.

DEEPER INTO DILEMMA – “ ВСЕКИ МЪЖ ТРЯБВА ДА ИМА ПУШКА”

Въпросът с Вадим изглежда решен и всички отиват да „пострелят” по мишени. Полицаят Степанич има в колата си три икони до три снимки със Саманта Фокс, той дава на Дима пушка с думите, че всеки мъж трябва да има пушка. Степанич вади портрети на съветски лидери за мишени, като казва, че има и на Елцин, но той му се струвал слабичък. На въпроса на Коля дали няма на някой от сегашните, той отговаря, че още им е рано, не им е дошло времето.
Силата е нещо временно. Властта също. Човек има нужда от опора по-голяма от него самия. Кола и Дима се чувстват силни и вярват, че ще се справят с проблема просто като изнудят корумпираната власт . Те обаче са сами, не вярват в нищо. Важна е институцията , ритуала, пък дори и да не го приемаш толкова сериозно. Това е и символа на иконите в колата на Степанич, нека да ги има, да се спази ритуала, по-добре отколкото без нищо.Стрелбата по портретите на комунистическите лидери е символ на преходността на персонифицираната власт. “Лицето на власта”, както казва Вадим се познава, но се сменя. В силната държава важен е постът , а не човекът. Един ден и Путин ще слезе от стената. Тук се започва мотива за “обезглавяването” на държавата, за “главите” , които падат и са заменяни от други, но държавата остава.

POINT OF NO RETURN- „КАКВО Е ТОВА ГРЯХ?”

Човекът е най-страшното животно, казва Степанич. Дима и Лилия правят секс и Рома ги вижда. Анжела казва на Паша и Степанич: Хайде, отивайте нали сте полицаи, трябва да се намесите! Те двамата са представители на властта, преди всичко.
Витя синът на Анжела, пита : Мамо, какво е това грях? Какво е грях? Защо Дима и Лилия предават Коля? Няма причина, просто защото Дима се чувства силен. Човек само като енергия, човек без кауза, който действа по законите на природата. Вижда жена и я взима!
Думата “ грех “ на руски е превод от гръцката дума “αμαρτια”, която означава буквално пропуск на целта, грешка. Грехът е несъответствие на човека с целта на неговото съществуване, с човешката му природа. Грехът е съответствие с животинската природа, със силите на природата. Да не спазваш каноните на човешкото общество в което живееш, това е грях.

4. ЧЕТВЪРТА ЧАСТ- HIGH RISKS AND COMPLICATIONS- “ ЛЕВИАТАН СЕ СЪБУЖДА”

Вадим е при владиката за втори път. Отново е разколебан. Владиката му повтаря,ч е той носи отговорност за властта , която му е дадена и трябва да действа със сила. Силата отново е във Владиката. За втори път влиза мотива за Христос. Статуетка на главата на Исус стои пред снимка с множество представители на църквата. Това напомня на образа на Левиатан като великан, който е изграден от телата на много малки хора. Църквата е общност от хора. Преди всичко.Правата на Църквата са преди правата на човека. Църквата е Левиатан, смъртния бог, царят на гордите, хората са тялото, а Исус главата.
Дима и Лилия бягат с колата в хотела на Дима. Там Лилия разбира, че Дима няма истинска сила, той вярва само във фактите, той е просто адвокат и търси доказателство за всичко. Лилия се връща при Коля и го пита дали иска дете? Паша казва на Анжела, че жените са глупави, защото си мечтаят за Москва и Ню Йорк, но човек никога не може да избяга от себе си.
Лилия е без никаква опора. Детето е единствената и надежда за смисъл в живота.

PASSIVE BECOME ACTIVE- „ КАЖИ СИ ПОСЛЕДНОТО ЖЕЛАНИЕ”

На другия ден, Дима се среща с Вадим за да вземе парите. Вадим обаче е друг човек и не е сам. Той знае , че трябва да защити властта си на всяка цена и отвлича Дима с помощта на охраната си и няколко мутри („братками”). Вадим го заплашва с пистолет и Дима мисли, че е дошъл последния му час. Вадим стреля в земята. Дима си тръгва с подвита опашка, без да се обади на никой. Вадим говори по телефона, че хората вярват в „брандове” и, че властите имат „високи надежди за този проект? Изглежда сякаш смята да строи МОЛ !?
За добро или за зло Вадим има цялата власт в града. Тук Левиатан се събужда и е време да видим лицето му. Борбата за власт свършва. Силата е само в Левиатан. В тази точка на преобръщане, филмът се насочва към слабите герои, които спират да се борят , забравят „гордостта си”и започват да търсят закрила.
Лилия се опитва да възстанови връзката си с Коля и да зачене дете. Коля се примирява със съдбата си, опитва се да прости на Лилия и започва да се приготвя за изнасяне и да разпродава имуществото си. Коля казва на Лилия, че е сигурен, че Вадим иска да си построи палат на неговата земя и ако е така, той ще го подпали. Рома се скита из пустошта и намира утеха до скелета на кит изхвърлен от морето. Това е скелетът на старият Левиатан, остатъците от старата държава в която са живели досега. СССР. Днес всичко е в разруха и Рома се чувства като кръгъл сирак, кой ще се погрижи за него?
Лилия ходи на работа в Рибената фабрика, където заедно с другите жени обезглавяват и кормят рибите. След скандал с Рома, който крещи на баща си да се отърве от нея, тя разбира, че не може да живее без опора, по инерция и отива на брега на морето. Лилия вижда библейското чудовище Левиатан, най-голямата сила на земята и след това изчезва.
Обезглавените риби във фабриката са сякаш частите на тялото на чудовището Левиатан. Мотивът за тялото съставено от много малки тела и за отрязаната глава се повтаря в целия филм.
Коля не знае какво се е случило с Лилия, мисли си, че е избягала с Дима в Москва и дори, че заедно са взели парите от Вадим. Снимката на Коля и Дима стои на стената до снимките на семейството на Коля, С приятелството и съ семейството е свършено.Той отива в изоставената църква и вижда купола без полиелей и стенописа с отрязаната глава на Св.Йоан Кръстител.

MAJOR SETBACK- “ГОСПОДИ ЗАЩО МЕ ИЗОСТАВИ”

Паша идва сутринта в къщата на Коля. До леглото има снимки на първата жена на Коля с Рома и снимка на Лилия с нея. След като намират тялото на удавената Лилия, Коля отива на брега на морето и пита: “ Господи, Защо?”

5.ПЕТА ЧАСТ-FINAL PUSH- “ДЪРЖАВАТА ЩЕ СЕ ПОГРИЖИ ЗА ВСИЧКО”

В магазина Коля среща местния отец Василий и го пита : Къде е твоят Бог? , Василий отговаря: Моят е с мене, къде е твоят не знам! Василий казва на Коля , че след като не ходи на църква и не спазва канона не може да очаква чудеса и му разказва за историите за Левиатан и Йов от библейската книга на Йов. Интересното е , че отец Василий разказва историята за жената на Йов грешно. Той казва на Коля ,ч е тя и приятелитему молели Йов да се смири, а всъщност жената на Йов в Библията му казва: Прокълни Бог и умри!
Коля помага на отеца да занесе продуктите до порутената църква, която прилича на барака. Тук има една сцена, която е пълна загадка за мен. Свещеникът дава хляб на една жена, която го дава на друга, тя взима хляба и благославя Бога и след това храни прасетата с ярма. Следващата сцена е с Анжела и Паша, който яде супа. В много руски православни блогъри се възмущават как може да храни прасетата с хляб, защо руснаците се сравняват с прасета… Аз наистина нямам идея за тази сцена. Може би ключа е в споделянето на хляба във църквата, в смисъла на причастието и благославянето на Бог за хляба. От друга страна са прасетата и полицая Паша, който още в началото говори, как Степанич ще почерпи шишчета и водка.
В църквата важно е споделянето на хляба, причастието, общността. Паша бързо забравя приятелството си с Коля и е убеден от думите на Анжела, че именно Коля е убил Лилия. Коля остава без приятели. Общност извън църквата няма. Няма сила, която да обединява хората освен водката и интереса.
Освен това има и нещо друго. Анжела на няколко пъти споменава, че тя е жена на полицай, че полицията трябва да се намеси. Тук тя искрено се съмнява във Коля ? Изглежда сякаш в Анжела има някакъв страх от хаоса, от думите на Коля, че ще убие Лилия и Дима. Тя казва на Паша: Той е способен, ти знаеш, че е способен.
На другия ден трима цивилни полицаи, които си приличат като братя идват да арестуват Коля по обвинение в убийството на Лилия. Вадим е лицето на властта, а полицаите, прокурорите и мутрите са тялото. Те си приличат, те са едни и същи като обезглавените риби. Коля е вече извън общността, той трябва да бъде вкаран насила в системата.
В следствието следователя също прилича на полицая , който задържа Коля. Той му съобщава,че всичките му приятели са свидетелствали срещу него и Коля губи самообладание. Той не разбира нищо, но ние разбираме. Левиатан на държавата е събуден и се задейства със всичките части на тялото си. Никой индивид не може да застава срещу цялото. Полицаят му казва: “Ще имаш много време да мислиш.”

LTTLE GOOD – “СИНЪТ МИ Е СЪВСЕМ САМ?”

Коля има нужда от адвокат от приятел. Коля пътува в автомобил с човек, който прилича поразително на Дима.Повтаря се кадъра от началото на филма, когато приятелят му идва от Москва за да му помогне да запази земята на дедите си. Всъщност това не е Дима, това е полицаят, който кара Коля към затвора.
Пред портата на затвора Коля му казва, че синът му е съвсем сам, а полицаят спокойно отговаря да не се притеснява; “Държавата ще се погрижи за всичко!”. Коля се успокоява и влиза в затвора. Държавата му взима свободата, земята, къщата, жената, приятелите и сина и му осигурява една килия в която да мисли.
Паша и Анжела отиват в празната къща за да вземат Рома и да се грижат за него. Анжела убеждава Рома, че те са си близки и не го правят за парите.Паша е смутен и се разплаква в безсилието си.

CLIMAX – “ СТАРАТА КЪЩА Е РАЗРУШЕНА”

Багерите разрушават старата къща на семейството на Николай. Държавата побеждава. Старото си отива. Всичко е разчистено за нещо ново. Въпросът е какво е новото? Ако това ще е по думите на Коля поредният “палат” за корумпиран политик, това не е ново. Ако е търговски център или бизнес сграда, това може би ще е полезно за града? Защо е толкова нужно да се отнеме земята на Николай? Защо кметът рискува все пак да бъде изобличен от Дима, вместо да плати дребната сума, която Николай иска? Защо корумпирания кмет приема делата си като мисия от Бог?
Връщаме се към “дилемата на кмета”, от началото. DILEMMA- “ КАКВО Е УГОДНО НА БОГА?”

6.ШЕСТА ЧАСТ (финал)- AFTERMATH- “БОГ ВИЖДА ВСИЧКО СИНЕ”

В последната част след “кулминацията” се разкрива основната идея на филма. Движещият принцип. Източникът на силата на героите. ( В екшън филмите няма aftermath, след climax и филмът просто свършва. Брус Уилис е убил терористите, прегръща жена си/ дъщеря си/синът си, а любезен полицай ги покрива с одеяло. )
Съдът начело със съдийката от началото осъжда Николай на 15 години затвор. Всички са безизразни като машини, това е просто един ритуал на държавната машина.

Вадим е сам на маса в ресторант. По телефона му се обаждат, той разбира за присъдата на Николай и коментира: “ Да се научи с кого да се заяжда”. Вадим е доволен и си поръчва още едно шише водка.
До тук всичко е в полза на първия план на филма и изобличаването на прогнилата власт. Кметът е пълновластен господар и като феодал управлява целия град с помощта на всички други институции и хора обединени в една престъпна организация.
Финалът на филма осмисля всичко досега. На мястото на старата къща на Николай, кметът е построил нова църква за града. Това е била неговата кауза, източникът на силата му.Вместо да си построи палат или офис сграда кметът е построил “нова къща” за вярващите. Така той с опитва да изкупи греховете от папката на Дима, и то ако не за себе си поне за децата си.

В новата църква владиката изнася проповед на вярващите, която е много по различна от проповедта към Вадим. Бог не е вече в силата, а в истината. А истината е Бог. Това, което се случва е ,ч е народа се възражда за християнската вяра.
Вадим е в църквата със семейството си. Той се навежда към сина си с думите: ”Бог вижда всичко сине.” Вадим знае, че Бог ще го съди за греховете му, но се надява за семейството си. Владиката говори за враговете на църквата, които горят кръстове и извършват богохулствен молебен, като явно визира Пънк Молебена на Пуси Райът. Те твърдят, че правят това в името на свободата, но как е възможно да унищожаваш моралните устои в името на свободата. Свободата е в това да познаваш истината на Бог. Нищо повече. Те заедно трябва да защитят православната вяра.
Синът му вдига глава към купола на църквата и вижда същата гледка както Коля в старата разрушена църква: Купол с висящо въже. Това въже не е за бесене, там липсва нещо както и в разрушената църква, която беше осветена само от огъня на пияните младежи.

На края на празното въже от купола липсва полилей или полиелей (гр. ез): „много кандила”. Светлината на полиелея в църквата символизира голямата Божия благодат която се излива в храма върху вярващите. Исус Христос е светлината на света, но тази светлина не е светлината на слънцето, светлината е истината на Бога. Полиелея осветява църквата с многото си свещи едновременно, така и божията истина осветява света чрез хората, които я носят. Хората са свещите на истината.
Целта на запалената свещ в църквата не е единствено да ни помогне да се съсредоточим в молитвата. Тя е и пожертвувание. Пожертвувание в смисъл, че жертваме от джоба си, за да подпомогнем храма.
Смисълът на светлината истина в християнството е в саможертвата. Палейки свещ е символът на личната саможертва в името на църквата.

Различните думи за църква са ekklēsia “избраните” , kuriakē oikia “къщата на Бог”, ekklēsia kuriakē “паството на Бог” , но съществува и смисъла на църква, като обединение на всички християни в “тялото на Христос” или “Corpus Christi verum, corpus Christi quod est ecclesia “ lat. , “Истинското Христово тяло, тялото на Христос, който е църквата.”
Силата, светлината, истината и църквата са “истинското тяло на Бога”. Ние всички сме неговите части, а той е душата. Само Бог вижда всичко и управлява Светът заедно с Левиатан и Бегемот в него. Само той може да съди. Хората могат само да се покаят, но да останат заедно в “тялото господне”. Бог е общност.Логос, слово, дума, идея, която обединява хората в едно.
Проповедта свършва с образа на икона на главата Исус и думите, че само словото на Исус хвърля светлина върху хората света и те трябва да защитават тяхната православна вяра, както защитават домът си.
Вадим излиза от църквата с висш служител на държавата, който изглежда доволен от свършеното. Вадим търси семейството си и всички тръгват с колите по моста към града. Повтаря се сцената от началото. Къщата на Николай я няма, на нейно място има църква. Левиатан завзема територия.

Последните кадри са повторение на началните, но тук смисълът е преобърнат. Хаосът на природата е разрушил построеното от Левиатан на комунизма и скелетът му лежи самотен на брега, но сега новият Левиатан на руската държава расте и завзема нови територии. Звярът на държавата е базиран на “съгласието” между хората,институциите, властта и църквата. Малкият човек и Големият човек са без значение, те са инцидентно явление. Тяхното единство има дава сила и смисъл. Новата къща е построена.

Образът на Христос във филма “Левиатан” се сбъсква постоянно със символите и чудовищата на Стария завет. Къде е Христос в един свят на Йов, Навутей, Ахав и Йехова? В края на филма липсва този, който губи всичко, но запазва вярата си. Николай не е Йов или Навутей във филма, той е Христос. Той поема греховете на всички и понася наказанието в името на общото. Въпросът на Йов : Защо аз господи? е въпросът на Исус: Господи, защо ме изостави?

Николай е жертвеният агнец върху мъките на който се преражда обществото за нов живот. Защото от времената на Стария завет, държавата винаги е Левиатан, властта винаги е корумпирана, а животът винаги е грешен. Силата на Христос е в слабостта му, в смирението и обичта към враговете. Ако си вярваш християнин, какво неясно има в посланието ако те ударят да обърнеш и другата буза? Николай постъпва така и е благословен, както и децата му, Вадим отнема земята на Николай, но за да изгради църква. За същото престъпление, Йехова оставя цар Ахав, но обещава да изтрие родът му. Вадим може само да се надява на милостта на Христос и прошката на Новия завет.

Николай е жив, въпреки че ще лежи в затвора. Той няма грях на съвестта си. Той обича земята си, жена си, приятелите си и синът си, но губи всичко. Изглежда, че неговият “грях” е слабостта, но слабостта не е грях. За християнството най-голямата сила в е слабостта. Или по думите не на Звягинцев, а на един друг Андрей:
“ Пусть исполнится то, что задумано. Пусть они поверят. И пусть посмеются над своими страстями; ведь то, что они называют страстью, на самом деле не душевная энергия, а лишь трение между душой и внешним миром. А главное, пусть поверят в себя и станут беспомощными, как дети, потому что слабость велика, а сила ничтожна… Разве может быть счастье за счёт несчастья других?
Когда человек родится, он слаб и гибок, когда умирает, он крепок и черств. Когда дерево растет, оно нежно и гибко, а когда оно сухо и жестко, оно умирает. Черствость и сила спутники смерти, гибкость и слабость выражают свежесть бытия. Поэтому что отвердело, то не победит.”

Comments are closed.